شاهکاری خبری از برنا: وقتی خبر طنز جدایی ویلیام و کیت جدی گرفته می‌شود!

برای دیدن تصویر بزرگتر، بر روی عکس کلیک کنید.

اگر این وبلاگ را مروری بکنید، مطالب بسیار را خواهید یافت که به صورت کاملا روشن و شفاف بی‌سوادی رسانه‌های مختلف در ایران را نشان می‌دهد. رسانه‌هایی که بر بالای وب‌سایت‌شان شعارهایی مانند «خبری- تحلیلی» و مانند این‌ها را حک کرده‌اند و به خود می‌بالند که در جنگ نرم بر علیه ایران به خوبی عمل می‌کنند. علاوه بر آن در این وبلاگ بارها در مورد گاف‌های فاحش خبری خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های مختلف خبری صحبت کرده‌ام و مطلب نوشته‌ام؛ در ادامه‌ی این رویه، امروز به خبری منتشر شده در خبرگزاری برنا برخوردم که به صورت گسترده توسط دیگر وب‌سایت و خبرگزاری‌های کپی- پیستی ایران مانند جهان‌نیوز، تریبون مستضعفین، مشرق و… بازنشر شده بود (برای دیدن دامنه‌ی کپی این خبر و بازنشر آن اینجا کلیک کنید).

خبرگزاری برنا در خبری با عنوان «شایعه جدایی عروس و نوه ملکه انگلیس» از طلاق شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون خبر می‌دهد:

به گزارش سرویس بین الملل برنا، تنها پس از گذشت ۵ هفته از ازدواج شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون در یک مراسم ازدواج سلطنتی که نزدیک به ۲ میلیون نفر در سرتاسر جهان نظاره‌گر آن بودند، شاهزاده ویلیام سه‌شنبه هفته‌ی گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که او و میدلتون از هم جدا شده و طلاق گرفته‌اند.

او در کمال ناباوری همگان در سخنانی حیرت‌آور با بیان اینکه کیت میدلتون را طلاق داده است، گفت: ازدواج ما از هر جهت یک اشتباه فاحش بوده است. من واقعا نمی‌دانم که چه فکری کردم با او ازدواج کردم؛ ما یک زوج ناموفق بودیم، من نمی‌توانم او را دوست داشته باشم و هرگز نیز دوستش نداشته‌ام و او برای من هرگز امانت‌دار خوبی نبوده است.

من در گام اول هیچ علاقه‌ای برای ازدواج با او نداشتم.

این شاهزاده آزاده شده در حالی که سکوت مرگباری بر جلسه سخنرانی وی حاکم بود، ادامه داد: مردم تصور می‌کردند ازدواج ما یک داستان رویایی است، اما من به شما این اطمینان را می‌دهم که این تنها یک نمایش خنده‌آور وحشتناکی بود که از دست آن رها شدم.

شاهزاده ویلیام با صراحت بیشتری عدم علاقه خود به کیت میدلتون را ابراز کرد و افزود: بگذارید رک به شما بگویم؛ من از اینکه همه چیز تمام شد، احساس راحتی می‌کنم. من از اینکه از این پس هرگز این زن زشت و ترسناک را نخواهم دید، بسیار خوشحالم.

شاهزاده ویلیام در پایان سخنان حیرت‌آورش در حالی که به سمت کاخ بوکینگهام بر می‌گشت؛ با لبخند به خبرنگاران گفت: امیدوارم که همه شما را باز هم ببینم.

جدایی شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون در حالی صورت می‌گیرد که مراسم ازدواج این دو یکی از پرخرج‌ترین مراسم ازدواج سلطنتی در تاریخ انگلیس بود و بیش از ۲۰ میلیون پوند بویژه برای امور امنیتی و انتظامی آن هزینه شد. دولت انگلیس نیز روز مراسم عروسی را به مناسبت این ازدواج که چندین ماه رسانه‌های غربی تبلیغات گسترده‌ای را پیرامون آن انجام دادند، تعطیل رسمی اعلام کرد.

هزینه‌های هنگفت تشریفات و مخارج ملکه و خانواده‌اش که توسط مالیات‌دهنده‌ها تامین می‌شود در شرایطی که مردم به خاطر اندکی اعتراض در افزایش مالیات سرکوب می‌شوند مسئله قابل تاملی بود.

این خبر که پس از انتشار حیرت همگان را به همراه داشت، رسانه‌ها و بسیاری از مردم را گیج کرده است. بسیاری معتقدند که این خبر شایعه‌ای بیش نیست و از اساس واقعیت ندارد و تخیلات ذهنی نویسنده آن بوده است.

هرچند به نظر می رسد این خبر بیشتر به یک طنز می‌ماند تا واقعیت، اما اگر این شایعه صحت می‌داشت حیثیتی برای کشور انگلیس و خاندان سلطنتی باقی نمی‌ماند.

اگر از غلط‌های فاحش این خبر از جمله تعداد تماشاگران مراسم ازدواج سلطنتی که ۲ میلیارد نفر نه ۲ میلیون نفر و همچنین اشتباه تایپی کاخ باکینگهام بگذریم، باید گفت که این خبر تنها یک خبر طنز در یک وب‌سایت طنز به نام the Onion است که سابقه‌ای بلند در انتشار اینگونه اخبار دارد (مانند این خبر). متن اصلی این خبر را می‌توانید از اینجا بخوانید و طنز و دروغ بودن این خبر را نیز می‌توانید در اینجا بخوانید (برای دیدن مراجع بیشتر در مورد طنز و دروغ بودن این خبر می‌توانید به این نتایج گوگل مراجعه کنید).

در نهایت باز هم مانند گذشته تاکید می‌کنم که آقا و خانمی که در برنا این خبر را نوشتی، واقعا یک لحظه به آنچه می‌نوشتی فکر کردی؟ واقعا به این فکر کردی که منبع خبر را چک کنی؟ لابد با خودت فکر کردی که با انتشار این خبر مشت محکمی بر دهان استعمار پیر می‌زنی و نشان می‌دهی که فساد در غرب بسیار زیاد است؛ نه خانم و آقای محترم، اینگونه نیست و بهتر است قلمت را در اختیار خودت بگذاری نه سیاستمداران.

نوشتن دیدگاه

گاف خبری- وقتی مشرق اینترنت را در ژاپن فیلتر شده اعلام می‌کند!

برای دیدن تصویر بزرگتر برای روی عکس کلیک کنید

وب‌سایت خبری- تحلیلی مشرق یکی از وب‌سایت‌هایی است که کارکنان آن حقایق را به راحتی تغییر می‌دهند و به نوعی بسته به منافعی که دارند، خبرنویسی می‌کنند. در این وبلاگ تاکنون چندین مورد از گاف‌های خبری مشرق را نوشته‌ام، که این مطلب را می‌توان آخرین نمونه‌ی گاف خبری مشرق در سال ۱۳۸۹ دانست.

مشرق در ۲۵ اسفند ماه ۱۳۸۹ خبری را با عنوان «آمریکا یوتیوب و گوگل ویدیو را در ژاپن مسدود کرد» را منتشر کرد:

فرماندهی سایبری آمریکا سرویس یوتیوب، گوگل ویدیو و آمازون را در محدوده ژاپن و همسایگانش (آسیاپاسیفیک) مسدود کرده است.

به گزارش مشرق؛ شبکه خبری راشا تودی از قطع سرویس یوتیوب توسط فرماندهی سایبری آمریکا در محدوده‌ی ژاپن و همسایگانش خبر داد.

این فیلترینگ، محدوده‌ی آسیا پاسیفیک که شامل بخش عمده آسیای شرقی، جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه می‌شود را در بر می‌گیرد.

راشاتودی گزارش داد: ارتش آمریکا اعلام کرده است که به دلیل تقاضاهای بیش‌از حد کاربران اینترنت برای یافتن اطلاعات در خصوص حادثه‌ی زمین‌لرزه و سونامی ژاپن، ترجیح داده است تا سایت‌هایی را که فایل‌های تصویری را به اشتراک می‌گذارند کاملا ببندد.

این توجیه، قانع کننده به نظر نمی‌رسد.

این منبع افزود: دفتر ستاد سایبری آمریکا تمامی دسترسی‌های موجود به سایت‌های ویدیویی، از جمله یوتیوپ، گوگل ویدیو و آمازون را مسدود کرد. این دفتر بیان کرده است که تقاضای دریافت و مشاهده گزارشات تصویری از ژاپن بیش از حد می‌باشد و این امر سبب شده است تا پهنای باند اینترنت کاملا مصرف شود و شبکه اینترنت پنتاگون دچار اختلال گردد.

ارتش آمریکا، مدعی است که محدودیت‌های جدید، به هیچ وجه به دلیل خودِ سایت‌ها و یا محتوای آن‌ها نمی‌باشد، بلکه این کار بنا به درخواست ستاد پاسیفیک ارتش آمریکا می‌باشد تا بهتر بتواند نیازهای ارتش را بر آورده سازد. (منبع)

با خواندن این خبر به درست بودن آن شک کردم و به دنبال منبع انگلیسی‌زبان و معتبری گشتم که این جستجو نتیجه داد و این خبر را در خبرگزاری سی‌ان‌ان پیدا کردم. با مقایسه‌ی متن خبر منتشر شده در سی‌ان‌ان با مشرق شک من به یقین تبدیل شد و مشخص شد که بار دیگر مشرق یک خبری کاملا انسان‌دوستانه را به خبری از نوع سانسور اینترنتی تبدیل کرده است. اما ماجرا از چه قرار است؟

براساس خبری که سی‌ان‌ان منتشر کرده است، کارکنان ارتش آمریکا درخواست‌های زیادی را برای مشاهده‌ی تصاویر مربوط به سونامی و زلزله‌ی ژاپن از طریق وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب و گوگل ویدئو داده بودند که این امر باعث شده بود تا پهنای باند ارتش آمریکا با مشکلاتی مواجه شود، به همین دلیل ارتش آمریکا با توجه به اینکه در حال انجام عملیات کمک در ژاپن بوده است، وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب را به صورت موقتی مسدود می‌کند تا پهنای باند کافی برای کمک به ژاپن را در اختیار داشته باشد.

حال شما این خبر را با داستان مشرق مقایسه کنید که در آن خبر از مسدود شدن وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب در ژاپن داده است! علاوه بر آن نکته‌ی مهمی که مشرق هیچ حرفی از آن نزده است آن است که این فیلترینگ تنها در رایانه‌های وزارت دفاع و ارتش آمریکا اعمال شده و شهروندان معمولی (چه آمریکایی، چه ژاپنی) هیچ محدودیتی در این زمینه نداشته‌اند!

به همین دلیل باز هم مانند گذشته باید بگویم که آقا یا خانمی که این خبر را در مشرق منتشر کرده‌ای، اگر فیلترینگ بد است، چرا اینترنت در ایران فیلتر است؟ و اگر خوب است چرا شما قانع نشده‌اید؟ در ضمن مگر یوتیوب در ایران در دسترس کاربران است؟ و باز هم می‌گویم که دوستان عزیز در مشرق، بی‌زحمت خبر دروغ منتشر نکنید!

نوشتن دیدگاه

وقتی جهان‌نیوز از خواب بیدار می‌شود: ماجرای دروغین و قدیمی توهین نانسی عجرم به ایرانیان

عدم دقت در خبر نویسی یکی از مشکلات بزرگ وب‌سایت‌های خبری فارسی‌زبان است و به همین دلیل می‌توان ده‌ها گاف مختلف از این خبرگزاری‌ها را در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف دید. در آخرین نمونه‌ای که امشب به صورت تصادفی به آن برخوردم، وب‌سایت جهان‌نیوز خبر زیر را منتشر کرده است:

تبلیغ یک کالا با اسم یک خواننده مبتذل عربی در سیما!

اخیرا از سیما تبلیغی پخش می‌شود که نوعی دستمال کاغذی را با برند نام یکی از خوانندگان مبتذل عربی به مردم معرفی می کند.

به گزارش سرویس جامعه جهان، نحوه تبلیغ این کالا دقیقا اقتباس شده از تبلیغات خواننده زن مبتذل عرب به نام … عجرم می‌باشد. در این تبلیغ ابتدا تابلوهای بیلبوردی با مضامین «… این بار در ایران» ، «… هم اکنون با افتخار در ایران» و… نمایش داده می‌شود و سپس تشریفاتی را که برای ورود و استقبال از یک شخصیت است را به تصویر می‌کشد. بنابراین تمامی اذهان را آماده می‌کند تا یک خواننده مبتذل در ایران حضور پیدا کرده است. اما در آخر تبلیغ تصویر یک بسته دستمال کاغذی را بر روی سن نمایش می‌دهد.

هر چند که این اسم نام شهری است در ناحیه لورن در شمال شرقی کشور فرانسه اما اغلب مردم دنیا با شنیدن این نام، خواننده مبتذل عرب را در ذهن تداعی می‌کنند؛ چرا که این شخص علاوه بر حرفه خوانندگی، به یک شخصیت تبلیغاتی در دنیا تبدیل شده و استفاده ابزاری از این شخصیت برای تبلیغات برندهای معروف جهان از جمله کوکاکولا و… به شهرت این شخص افزوده است.

لازم به ذکر است در صورتی که کاربری در ایران بخواهد وارد وب سایت این خواننده بشود با عبارت «you are from dirty country» یعنی «شما از یک کشور کثیف هستید»(!) روبرو و از ورود به این سایت منع می‌شود. البته این جای شکر دارد که کاربری از ورود به چنین سایتی منع شود اما توهین این شخص به کشور با اقتدار جمهوری اسلامی ایران نابخشودنی است.

جا دارد صدا و سیما همان طور که باید بر تولیدات خود به شکل مستقیم نظارت داشته باشد، بر پخش محصولات غیر جدی که تولید دیگران است اما از صدا و سیمای رسمی کشور پخش می‌شود که مصداق بارز آن نیز تبلیغ کالاهای مختلف می‌باشد، بیشتر نظارت کند. (منبع)

حال آنکه اگر از ماجرای تبلیغ کالایی که من هیچگونه اطلاعی از آن ندارم بگذریم، این خبر یک خبر کاملا نادرست است و به نوعی می‌توان آن را گاف خبری جهان‌نیوز نامید. قبل از اینکه به دلایل این گاف خبری بپردازم باید این نکته را ذکر کنم که خواننده‌ی اشاره شده در این خبر، نانسی عجرم، خواننده‌ی معروف لبنانی است. اما دلایل نادرست بودن این خبر:

۱- ماجرای توهین نانسی عجرم به ایرانیان مربوط به سال ۱۳۸۵ می‌شود که در آن کاربران ایرانی در هنگام مراجعه به وب‌سایت نانسی عجرم به این صفحه فرستاده می‌شدند (هم اکنون این صفحه کار نمی‌کند) و پیام زیر را دریافت می‌کردند:

اما نکته‌ی مهم آن است که نانسی عجرم به محض مطلع شدن از این ماجرا آن را تکذیب و هرگونه توهین به ایرانیان را رد کرد. به همین دلیل، ادعای جهان‌نیوز در این مورد کاملا نادرست و اشتباه است!

۲- نکته‌ی جالب آن است که نویسنده‌ی این خبر به خود زحمت نداده است که برای اطمینان از دریافت چنین پیامی، تنها برای یک بار آدرس وب‌سایت نانسی عجرم را در مرورگر خود وارد کند و ببیند که نه تنها این پیام را دریافت نمی‌کند، بلکه با صفحه‌ی رنگین وب‌سایت این خواننده مواجه می‌شود! (البته اگر وب‌سایت رسمی نانسی عجرم در ایران فیلتر نباشد.)

پی‌نوشت:

– هر چند نباید این نکته را فراموش کنیم که وب‌سایت خبری- تحلیلی مشرق نیز بدون هیچ تحقیقی این خبر را کپی و منتشر کرده است!

نوشتن دیدگاه

بازتاب گاف خبری مشرق و نتایج آن

بخشی از نظرات منتشر شده در تابناک

در روز ۲۹ مهر ماه مطلبی تحت عنوان «گاف خبری سایت مشرق- وقتی مقابله با قاچاق زنان تبدیل به خودفروشی زنان می‌شود!» نوشتم و در آن از خبرسازی ناجوانمردانه‌ی وب‌سایت خبری- تحلیلی مشرق خبر دادم که در آن یک کمپین مبارزه با قاچاق زنان در اسرائیل را به نمایشگاهی برای فروش زنان تبدیل کرده بود!

انتشار این مطلب واکنش‌های مختلفی را در فضای وب فارسی به همراه داشت که بهترین نمونه‌ی آن را در بخش نظرات وب‌سایت تابناک دیدم:

– با وجود تنفری که از رژیم غاصب اسراییل بطور طبیعی وجود دارد، دلیلی نمی‌بینم که شما اقدام به دروغ پراکنی نمایید که با رسالت خبری شما منافات دارد. اینها بازیگرند و در واقع این حرکتی است که صورت گرفته جهت نشان دادن زشتی و پلیدی عمل سوء استفاده جنسی (sex trafficking) و نه چیز دیگری که تنها از افکار مسموم و البته بی‌سواد شما ناشی می‌شود. *فکر نمی‌کنم که به قدری آزاداندیش باشید که توانایی چاپ پست بنده و یا تصحیح خبر را داشته باشید*

– در اسراییل علنی و در ایران مخفیانه. زشت همه جا زشت است، جای آن و نوع آن مهم نیست.

– خوب نیست که هر چیزی رو اینجوری گزارش کنید، موضوع اینطور که شما نوشتید نیست. BBC گزارش کامل این موضوع رو پخش کرده، این خانم‌ها در اعتراض به همین چیزی که شما برده‌داری نامگذاری کردید. در فروشگاه به این شکل جمع شدن و با جمع‌آوری امضاء به دنبال تصویب قانونی هستن که بوسیله اون بتونن جلوی رواج استفاده از خانم‌های فاسد رو بگیرن. برای سایت وزینی مثل تابناک اصلا خوب نیست که اخبار رو وارونه جلوه بده حتی در ارتباط با رژیم منحوسی مثل رژیم اشغالگر قدس.

– ای بابا تو دیگه چرا تابناک!!! این یک نمایش اعتراضی بوده به رواج تن فروشی. در کنار این نمایشگاه هم در حال جمع آوری امضا برای تصویب قانونی برای مجازات شش ماهه واسه کسایین که از خدمات روسپی‌ها استفاده می‌کنن. اینجوری اعتبار خودتونو کمرنگ می‌کنید به عنوان یک رسانه مستقل!

– تا جایی که ما خبر داریم این یه نوع اعتراض به قاچاق انسان بود.

– لااقل متن گزارش‌ها را کامل بخوانید. این نمایشی اعتراضی به بازار سیاه قاچاق انسان بود که دراین فروشگاه ترتیب داده بودند. خانم‌ها نیز به این اعتراض خود را بیان می‌داشتند و جهت جلب توجه به این فرم در ویترین قرار گرفته بوند.

– آخه برادر من تو که بلد نیستی انگلیسی بخونی واسه چی دری وری می‌نویسی؟ تو اسراییل خراب شده پول دادن برای رابطه جنسی غیر قانونیه. اون چیزی هم که شما خبرش رو زدین دقیقا برعکسه. اونها ۱۵ تا خانم هستن که در واقع یه شو راه انداختن برای جلب نظر مردم تا یه طومار امضا بشه برای اینکه دولت قوانین سختگیرانه‌تری برای تعقیب افراد خاطی تصویب و اجرا بکنه!

– مقصر خودشونم هستن. بماند که این صهیونیست ها چقدر … هستن!!

– منظورشون از made in israel چیه؟

– خاک بر سرشان… مایه ننگ است… حالم بهم خورد.

– خدای من! سر درد گرفتم.

– حقوق بشر چی شد!!!!!!!!!!!!!!

– این حرکت یک حرکت نمادین اعتراضی است کسی اینها را نمی‌خرد، آنها به موضوع تجارت زنان اعتراض می‌کنند. درست است ما با اسراییل مخالفیم و تا نابودی کامل آن از پا نخواهیم نشست، اما خلاف جوانمردی است اخبار آنها را وارونه جلوه دهیم.

– لعنت خدا بر قوم صهیونیست

– این چیز جدیدی نیست، یادم هست در زمانی که نوجوان بودم فکر کنم سال‌های اولیه دهه هفتاد شمسی وقتی پدرم از سفر هلند برگشته بود، عین همین مسئله بلکه به مراتب شنیع‌تر از آن را در ویترین مغازه‌های آنجا دیده بود.

– مرگ بر اسرائیل. اللهم عجل لولیک الفرج.

– با سلام؛ من یکی از طرفداران شما هستم اما از دیدن این خبر خیلی ناراحت شدم. از شما که در کار خود تا حدودی حرفه ای هستید بعید بود این خبر و عکسی که شما در این قسمت قرار داده‌اید در خصوص مبارزه با قاچاق انسان و مخصوصا زنان و فروش آنها جهت کارهای ناشایست می‌باشد که NGO در کشور اسرائیل به این کار اعتراض خود را به این شکل نشان داده‌اند.

– یکم تلوزیون خارجی ببنید همش ایرانی نگاه نکنید. این برده فروشی نیست، انجمن مبارزه با قاچاق انسان در اسرائیل. بخاطر مبارزه با قاچاق زنان ودختران به اسرائیل این نمایشگاه راه افتاده.

– شما چرا موضوع خبرها را برعکس می‌کنید؟ این خانم‌ها به صورت نماددین برای مبارزه با برده‌داری جدید این عمل را انجام داده‌اند و صورت مضروب شده عکس آخر نمایانگر همین مسئله است.

– ای دختر ساده بس است باش به هوش- تا بر تن خرد تو نزد مارک فروش- رفت عمر و ندیده‌ام به چشمان مردی- مردی چه بود نیست به جز نامردی- جز دانش و فضل نیست تو را راه کمال- ظاهر منما به حکم حق روی و جمال (به امید زیاد شدت درایت و عقل همه بانوان)

– این مطلب را دیروز در ماهواره هم نشان داد اما موضوع این نبود لطفا بررسی کنید و بعد بزنید. موضوع از این قرار است که چون اسراییل بزرگترین مقصد قاچاق انسان است، این نمایشگاه را عده‌ای که مخالف این امر هستند ترتیب داده‌اند.

– چه قیافه های بدی داشتند.

– عکس آخری که معلومه که دست یه مرد هست نه یه زن!! ضمنا تو خبر نوشتین که زنان مهاجر ولی رو اتیکت این اخری نوشته شده ساخت اسراییل!!!! جون مادرتون یا خبر رو راست و پیغمبری بزنین یا مواظب سوتی دادن باشین!

– دوست عزیز اگه یه ذره تحقیق بیشتر می‌کردی می‌دیدی که یه گزارشی پنج شنبه شب مورخ ۲۹/۷/۸۹ از بی‌بی‌سی فارسی پخش شد که در مورد همین نمایش بود و علت برگزاری از زبان برگزار کننده اون مخالفت صریح با قاچاق زنان و روسپی‌ها به سرزمین‌های اشغالی بود.

– نمایشگاه مذکور توسط سازمان‌های مدافع زنان جهت اعتراض به برده‌کشی جنسی زنان ایجاد شده بود.

– ما از منابع دیگر شنیدیم این کار برای اعتراض به فعل قبیح «تجارت زنان» بوده.

– ظاهرا خودشونم زیاد ناراحت یا مضطرب نیستند!!!

– این یک حرکت نمادین در اعتراض به قاچاق انسان است. راستی چرا بعضی مطالبتان اصلا نظرات کاربران ندارد!

– واقعا متاسفم. یعنی شما نمی‌دانید موضوع اصلی چیست. دروغ ازگناهان کبیره است.

– حواستون کجاست؟ این یک نمایش اعتراض آمیز به قاچاق زنان بوده. نه اینکه زنان رو واقعا برای فروش تو ویترین قرار داده باشند.

– متاسفم براتون. این تصاویر مربوط به نمایشگاهی در خصوص مبارزه با برده‌داری در اسرائیل بود، ولی شما متاسفانه صداقت خبرگزاری رو رعایت نکردید.

براساس همین نظرات می‌توان فهمید که کاربران ایرانی در مورد خبرسازی‌های رسانه‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند و مانند سال‌های گذشته که هر رسانه‌ای خبری براساس منافع خود منتشر می‌کرد و اطلاعات غلط به مخاطبان می‌داد، دیگر این روش‌ها کارساز نیست. علاوه بر این، نکته‌ی مهم دیگر آن است که در این نظرات بسیاری مخالفت خود را با کشور اسرائیل اعلام کرده‌اند، اما از خبرسازی دروغ بر علیه این کشور ابزار تعجب و در برخی موارد اعتراض کرده‌اند.

همه‌ی این‌ها را گفتم تا به این نکته‌ی نهایی برسم که آقا و خانمی که در خبرگزاری‌های مختلف کار می‌کنید، زمان خبرسازی و جعل خبر به پایان رسیده است و دیگر نمی‌توان براساس آنچه در ذهن شما می‌گذرد خبری را منتشر کرد! از امروز بهتر است که تنها حقیقت را منعکس کنید، نه آنکه آن را براساس منافع عده‌ای تغییر و تحریف کنید.

علاوه بر این، واکنش‌های مختلف به این گاف خبری وب‌سایت مشرق نشان داد که میزان آگاهی کاربران ایرانی از رشد قابل توجه‌ای برخورد بوده است و این همان چیزی است که باعث شده تا من سعی کنم گاف‌های خبرگزاری‌های مختلف را در این وبلاگ بنویسم.

نوشتن دیدگاه

گاف خبری سایت مشرق- وقتی مقابله با قاچاق زنان تبدیل به خودفروشی زنان می‌شود!

روز گذشته خبری با عنوان «بازار برده فروشی مدرن در اسراییل» را در وب‌سایت مشرق خواندم که به نظر مشکوک می‌آمد، ولی در مورد آن پیگیری نکردم تا اینکه امروز یکی از کاربران فرندفید حقیقت پشت پرده‌ی این خبر را روشن کرد و نشان داد که این خبر کاملا جعلی و بی‌پایه است.

سایت خبری- تحلیلی مشرق که باید دستکم کلمه‌ی «تحلیلی» را از عنوان خود حذف کند، خبری با عنوان «بازار برده فروشی مدرن در اسرائیل» را اینگونه منتشر کرده است:

به گزارش مشرق روزنامه صهیونیستی هاآرتض نوشت؛ درحالی که فروشگاه‌ها لباس‌های تن مانکن را برای فروش در ویترین با برچسب قیمت به معرض نمایش می گذارند در اسراییل اخیرا زنانی که از کشورهای مختلف قاچاق شده اند با برچسب قیمت برای تن فروشی در ویترین به نمایش گذاشته شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، در ویترین فروشگاهی در «مرکز خرید دیزین گوف» در تل‌آویو پایتخت اسراییل تابلویی نصب شده که بر روی آن نوشته شده است «زنان برای فروش بر حسب سلیقه شخصی».

در این فروشگاه، هفت زن جوان با حالتی زننده در حالیکه بر روی آنها اتیکت قیمت زده شده است، در ویترین به نمایش گذاشته شده‌اند که نظر هر عابر پیاده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

به نوشته قدسنا عابران در گفتگو با رسانه‌های اسراییلی گفته‌اند که ما ابتدا فکر می‌کردیم این زنان مانکن‌های چوبی هستند که برای نمایش لباس‌ها در ویترین قرار گرفته‌اند اما با جابجا شدن و پلک زدن آنها فهمیدیم که اینها انسان هستند. گفتیم شاید به جای مانکن‌های چوبی از این دخترخانم‌ها استفاده شده است، پیگیر شدیم دیدیم خیر، این‌ها برای فروش در ویترین مغازه قرارگرفته‌اند.

هاآرتض نوشت: بر روی اتیکت هر یک از زنان، سن، وزن، اندازه و کشور محل تولد آنها درج شده است. (منبع)

اما حقیقت ماجرا دقیقا در نقطه‌ی مقابل این خبر قرار دارد و آن اعتراض به قاچاق جنسی زنان در اسرائیل است.

براساس خبری که یورونیوز منتشر کرده است، این خبر مربوط به کمپینی اعتراضی به قاچاق جنسی حدود ۳ هزار زن در اسرائیل است که مورد تجاوز و سوء استفاده‌ی جنسی قرار می‌گیرند. برگزارکننده‌ی این کمپین، اوری کیدر (Ori Keider) در مصاحبه‌ای که با یورونیوز انجام داده است، هدف این اقدام را نشان دادن وضعیت قاچاق زنان عنوان کرده و اینکه مردم نمی‌توانند به راحتی از این پدیده‌ی شوم دوری کنند.

برای اطلاعات بیشتری می‌توانید ویدئوی موجود در خبر یورونیوز را مشاهده کنید.

اما سوال که در اینجا پیش می‌آید آن است که چرا یک وب‌سایت خبری- تحلیلی اینگونه یک خبر مثبت را به یک خبر کاملا منفی تبدیل می‌کند؟! و اینکه براساس کدام اصل روزنامه‌نگاری می‌توان اینگونه به مخاطبان خیانت کرد و به آنها اطلاعات غلط داد؟ علاوه بر این چرا دیگر وب‌سایت‌ها مانند رجانیوز نیز بدون هیچگونه تحقیقی اینگونه اخبار دروغ را منتشر می‌کنند؟

پی‌نوشت:

لینک مطلب روزنامه‌ی هاآرتض که وب‌سایت مشرق به آن اشاره کرده است.

وب‌سایت مربوط به کمپین مبارزه با قاچاق زنان در اسرائیل.

نوشتن دیدگاه