گاف خبری سایت مشرق- وقتی مقابله با قاچاق زنان تبدیل به خودفروشی زنان می‌شود!

روز گذشته خبری با عنوان «بازار برده فروشی مدرن در اسراییل» را در وب‌سایت مشرق خواندم که به نظر مشکوک می‌آمد، ولی در مورد آن پیگیری نکردم تا اینکه امروز یکی از کاربران فرندفید حقیقت پشت پرده‌ی این خبر را روشن کرد و نشان داد که این خبر کاملا جعلی و بی‌پایه است.

سایت خبری- تحلیلی مشرق که باید دستکم کلمه‌ی «تحلیلی» را از عنوان خود حذف کند، خبری با عنوان «بازار برده فروشی مدرن در اسرائیل» را اینگونه منتشر کرده است:

به گزارش مشرق روزنامه صهیونیستی هاآرتض نوشت؛ درحالی که فروشگاه‌ها لباس‌های تن مانکن را برای فروش در ویترین با برچسب قیمت به معرض نمایش می گذارند در اسراییل اخیرا زنانی که از کشورهای مختلف قاچاق شده اند با برچسب قیمت برای تن فروشی در ویترین به نمایش گذاشته شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، در ویترین فروشگاهی در «مرکز خرید دیزین گوف» در تل‌آویو پایتخت اسراییل تابلویی نصب شده که بر روی آن نوشته شده است «زنان برای فروش بر حسب سلیقه شخصی».

در این فروشگاه، هفت زن جوان با حالتی زننده در حالیکه بر روی آنها اتیکت قیمت زده شده است، در ویترین به نمایش گذاشته شده‌اند که نظر هر عابر پیاده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

به نوشته قدسنا عابران در گفتگو با رسانه‌های اسراییلی گفته‌اند که ما ابتدا فکر می‌کردیم این زنان مانکن‌های چوبی هستند که برای نمایش لباس‌ها در ویترین قرار گرفته‌اند اما با جابجا شدن و پلک زدن آنها فهمیدیم که اینها انسان هستند. گفتیم شاید به جای مانکن‌های چوبی از این دخترخانم‌ها استفاده شده است، پیگیر شدیم دیدیم خیر، این‌ها برای فروش در ویترین مغازه قرارگرفته‌اند.

هاآرتض نوشت: بر روی اتیکت هر یک از زنان، سن، وزن، اندازه و کشور محل تولد آنها درج شده است. (منبع)

اما حقیقت ماجرا دقیقا در نقطه‌ی مقابل این خبر قرار دارد و آن اعتراض به قاچاق جنسی زنان در اسرائیل است.

براساس خبری که یورونیوز منتشر کرده است، این خبر مربوط به کمپینی اعتراضی به قاچاق جنسی حدود ۳ هزار زن در اسرائیل است که مورد تجاوز و سوء استفاده‌ی جنسی قرار می‌گیرند. برگزارکننده‌ی این کمپین، اوری کیدر (Ori Keider) در مصاحبه‌ای که با یورونیوز انجام داده است، هدف این اقدام را نشان دادن وضعیت قاچاق زنان عنوان کرده و اینکه مردم نمی‌توانند به راحتی از این پدیده‌ی شوم دوری کنند.

برای اطلاعات بیشتری می‌توانید ویدئوی موجود در خبر یورونیوز را مشاهده کنید.

اما سوال که در اینجا پیش می‌آید آن است که چرا یک وب‌سایت خبری- تحلیلی اینگونه یک خبر مثبت را به یک خبر کاملا منفی تبدیل می‌کند؟! و اینکه براساس کدام اصل روزنامه‌نگاری می‌توان اینگونه به مخاطبان خیانت کرد و به آنها اطلاعات غلط داد؟ علاوه بر این چرا دیگر وب‌سایت‌ها مانند رجانیوز نیز بدون هیچگونه تحقیقی اینگونه اخبار دروغ را منتشر می‌کنند؟

پی‌نوشت:

لینک مطلب روزنامه‌ی هاآرتض که وب‌سایت مشرق به آن اشاره کرده است.

وب‌سایت مربوط به کمپین مبارزه با قاچاق زنان در اسرائیل.

نوشتن دیدگاه

روزنامه ابرار- وقتی آمار از روی هوا بیان می‌شود!

یکی از اصول اساسی خبرنویسی، دقت و بررسی در آمار اعلام شده از سوی هر رسانه است که می‌تواند اعتبار آن رسانه را افزایش و یا کاهش دهد. در هفته‌های اخیر معروف‌ترین نمونه‌ی ارائه‌ی آمار غلط مربوط به خبری است که خبرگزاری فارس در مورد سخنرانی دکتر محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل انجام داده و براساس آن حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در صفحه‌ی خبرگزاری فرانس ۲۴ در مورد این سخنرانی نظر داده‌اند!

اما امروز شاهکاری دیگر از سوی روزنامه‌ی ابرار رونمایی شد که براساس آماری که منبع آن نامعلوم است، ۵ میلیارد و ۵۰۰ هزار نفر از سفر احمدی‌نژاد به لبنان خوشحال شده‌اند! آماری که به نقل از نماینده‌ی مردم فردوس در مجلس، آقای کریم عابدی بیان شده است:

محمد کریم عابدى، نماینده مردم فردوس در مجلس:

۵ میلیارد و ۵۰۰ هزار نفراز سفر احمدى‌نژاد به لبنان خوشحال شدند

سفر احمدى‌نژاد به لبنان برابر ورود امام (ره) به ایران بود.

عضو کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس شوراى اسلامى گفت: از شش میلیارد جمعیت جهان، ۵/۵ میلیارد نفر اعم از مسلمان و غیرمسلمان از سفر آقاى احمدى‌نژاد به لبنان خوشحال شدند. «محمد کریم عابدى» در گفتگو با ایرنا افزود: آن عده کمى هم که خوشحال نیستند یا معاندند و یا تحت سیطره استکبار و رژیم صهونیستى هستند. وى تصریح کرد: هر انسان آزاد اندیشى از این سفر خوشحال مى‌شود چرا که مورد تهدید رژیم صهیونیستى هستند و رییس جمهور کشورمان از مظلومان و آزاد اندیشان دفاع مى‌کند. نایب رییس کمیسیون حقوق بشر مجلس سفر رییس جمهور کشورمان به لبنان را یک سفر تاریخى و به لحاظ سیاسى و جهانى همانند سفر تاریخى حضرت امام (ره) از پاریس به ایران خواند که در تاریخ جهان ثبت خواهد شد. عابدى اضافه کرد: حضرت امام ۳۲ سال قبل در یک سفر تاریخى در میان تهدیدات استکبار و رژیم شاه وارد ایران شد و امروز نیزمى‌بینیم آقاى احمدى‌نژاد على رغم توطئه‌ها و تبلیغات مسموم استکبار و رژیم صهونیستى به لبنان سفر کرد. وى لبنان را در خط مقدم مقاومت علیه استکبار و صهیونیستى برشمرد و تصریح کرد: صهیونیست‌ها بر مردم لبنان و فلسطین جنایات بى‌شمارى کردند اما آنها با قدرت ایستادگى کردند و دیدیم که آنها در جنگ ۳۳ و ۲۲ روز لبنان و غزه پیروز شدند. نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشروییه در مجلس شوراى اسلامى با بیان اینکه اوج عزت و وحدت را در لبنان مشاهده مى‌کنیم، اضافه کرد: سفر آقاى احمدى نژاد، لرزه بر اندام رژیم صهیونیستى و استکبار انداخته است. عضو کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس، ایجاد عشق و امید در لبنان و فلسطین براى مقابله با استکبار و رژیم صهیونیستى را از دستاوردها و پیام این سفر تاریخى عنوان کرد و گفت: امیدواریم رژیم غاصب اسرائیل، سر عقل بیاید و دست از فلسطین بردارد تا مردم این کشور انتخاباتى آزاد داشته باشند. (منبع)

اما چند نکته در مورد این خبر وجود دارد که عبارتند از:

۱- براساس آخرین آمار منتشر شده، جمعیت جهان در سال ۲۰۰۸ برابر با ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون است، حال چگونه شده است که ۷۰۰ میلیون نفر در این خبر حذف شده است، جای سوال است.

۲- براساس این خبر، در مورد سفر آقای احمدی‌نژاد یک نظرسنجی جهانی شده است که تاکنون در هیچ دوره‌ای از زندگی بشریت انجام نشده؛ این بدان معناست که تمامی کشورهای در مورد این سفر نظرسنجی کرده‌اند و نتایج را با وجود حجم بسیار زیاد داده‌ها با این سرعت منتشر کرده‌اند!

۳- نویسنده‌ی خبر اصول اولیه‌ی خواندن اعداد را یاد نداشته است زیرا در تیتر خبر از تعداد «۵ میلیارد و ۵۰۰ هزار نفر» خبر داده است، اما در متن خبر این تعداد را به صورت «۵/۵» میلیارد نفر اعلام کرده که این عدد بیان کننده‌ی ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر است!

نوشتن دیدگاه

نامه‌وارده: گاف خبری رجانیوز- وقتی فروشگاه اپل به کعبه تشبیه می‌شود!

روز گذشته در حال مرور اخبار وب‌سایت رجانیوز بودم که با خبری بسیار مشکوک برخورد کردم، خبری که در آن از توهین شرکت اپل به خانه‌ی خدا (کعبه) خبر می‌داد؛ نویسنده‌ی وبلاگ ۲۱ آبان در مطلبی که به درخواست من آن را نوشته است، جعلی بودن این خبر را به خوبی اثبات می‌کند.

اگر شما هم نوشته، عکس و یا فیلمی دارید که نمی‌توانید آن را در وبلاگ خودتان منتشر کنید و یا مایلید به صورت ناشناس منتشر شود، می‌توانید آن را برای من بفرستید. واضح است، مطالب دریافتی از نظر ساختار نوشتاری ویرایش می‌شوند و لزوما بازتاب دهنده‌ی دیدگاه‌های من نیز نمی‌باشند.

اولین قدم برای اینکه رسانه‌ای بر روی فضای وب منتشر گردد، آگاهی در مورد اینترنت و سواد اولیه‌ی فناوری اطلاعات است. متاسفانه بسیاری از به اصطلاح خبرگزاری‌هایی که تعداد آنها رو به افزایش است فاقد سواد اولیه‌ی فناوری اطلاعات و مهارت‌هایی برای جستجو در اینترنت هستند.

روز گذشته رجانیوز خبری تحت عنوان «توهین شرکت اپل به مقدسات اسلام» را منتشر کرد که در آن به فروشگاه محصولات اپل واقعا در خیابان پنجم نیویورک اشاره کرده بود؛ فارغ از قدیمی بودن این خبر، نویسنده بدون جستجوی اولیه در گوگل که براحتی با جستجوی «Apple Store New York» می‌توان متوجه شد تصویری که رجانیوز در خبر خود به نقل از خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) ذکر کرده است مربوط به زمان ساخت فروشگاه اپل و نمای سیاه فروشگاه به دلیل برچسب‌های شیشه‌های فروشگاه در زمان ساخت است و اکنون این فروشگاه دارای یک نمای شیشه‌ای است. نکته‌ی جالب دیگر این خبر آن است که رجانیوز به سخنان سخنگوی اپل اشاره کرده و از سرو مشروبات الکی در این فروشگاه خبر داده است!

خبر نادرست رجانیوز در مورد فروشگاه اپل در خیابان پنجم نیویورک

فروشگاه اپل در خیابان پنجم نیویورک

با یک جستجوی ساده می‌توانید مشاهده کنید که صدها سایت به اصطلاح خبری بدون کوچکترین تحقیقی خبری را درست یا غلط منتشر می‌کنند! خبرگزاری‌های Copy- Paste این روزها بلای جان خبر و اطلاع‌رسانی فارسی شده‌اند!

نمونه‌ی دیگر اینگونه خبرگزاری‌ها را می‌توان در خبر مربوط به خداحافظی لری کینگ از CNN بعد از مصاحبه با محمود احمدی‌نژاد مشاهده کنید که نویسنده‌ی خبر تنها با یک جستجوی ساده‌ی «Larry King» می‌توانست به صفحه‌ی لری کینگ در سایت CNN برسد و لیست برنامه‌ها و مصاحبه‌های وی را مشاهده کند.

نمونه‌ی دیگر در گذشته مربوط به پیش‌بینی ساختگی اختاپوس معروف آلمانی برای بازی آلمان- اسپانیا در مرحله‌ی نهایی جام جهانی بود که چند روز زودتر «خبر آنلاین» از روی یک تصویر جعلی اقدام به انتشار آن کرد!

به راستی گوگل هم نعمتی است که برخی از آن بی‌بهره هستند!

پی‌نوشت:

– تجربه‌ی شخصی من در سه فروشگاه اپل نشان داده است که از ورود نوشیدنی و غذا به این فروشگاه‌ها جلوگیری می‌شود، حال چگونه رجانیوز سرو شدن مشروبات الکلی در این فروشگاه‌ها را کشف کرده است، خدا می‌داند!

نوشتن دیدگاه

وقتی ایرنا و رجانیوز از خواب بیدار می‌شوند!

برای دیدن سایز بزرگ عکس، بر روی آن کلیک کنید

یکی از مشکلات بسیاری از خبرگزاری‌های فارسی‌زبان، نداشتن کارشناسان خبره در زمینه‌های مختلف است و این کمبود باعث شده است بارها و بارها خبرگزاری‌های فارسی‌زبان در خبرهایشان گاف‌های خبری بدهند که می‌توانید نمونه‌های زیادی از این گاف‌های خبری را با جستجو در اینترنت مشاهده کنید.

اما بهانه‌ی نوشتن این مطلب، خبری بود که رجانیوز امروز آن را بر روی خروجی خود قرار داد:

با ابتکار یک ایرانی جعل نام خلیج فارس در “گوگل” بی اثر شد

در پی اقدام یک مبتکر ایرانی از جعل نام خلیج فارس در موتور جستجوگر گوگل به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی جلوگیری شد.

به گزارش ایرنا، این اقدام که از سوی یک ایرانی و در راستای حفظ و دفاع از هویت اصلی خلیج همیشه فارس صورت گرفته، موجب شده است، تا کاربرانی که قصد استفاده از عبارت جعلی برای خلیج فارس در موتور جستجوی این شاهراه اینترنتی دارند، دست خالی باز گردند.

براساس این گزارش در صورت این اقدام توسط کاربر، صفحه ای نمایش داده می‌شد که این جمله به وی تذکر داده می‌شود : «عبارت صحیح برای جستجو «خلیج فارس» است، دوباره تلاش کنید.»

برای کاربران عرب زبان نیز این جملات به چشم می خورد: «لا خلیج المجعول العربی ! فقط خلیج بالکل فارسی!» «لا خلیج العربی فی الکل الدنیا، ولکن هنالک خلیج الفارسی فی الشرق الاوسط. هذا الخلیج المبین .»

برای کاربران انگلیسی زبان نیز آمده است :

The Gulf you are looking for,Does not exist.Try Persian.The Gulf are you looking for is unavalable.No body of water by the name has ever exist. The correct name is Persian Gulf ,wich always has been ,& will always remember persian

پیشتر نیز صدها هزار کاربر ایرانی با «امضای اینترنتی خود» در مورد جعل نام خلیج فارس در شاهراه‌های اینترنتی اعتراض کرده بودند. (منبع)

با این حالی که رجانیوز این خبر را از ایرنا نقل کرده است، اما خودش نیز در خبر دست برده است و قسمت‌هایی را به آن اضافه کرده است. حال آنکه این خبر به چند دلیل یک گاف خبری است:

۱- در خبر آنگونه از ابتکار یک ایرانی صحبت شده است که گویی همین دیروز این اتفاق افتاده است! در صورتی که تا جایی که من به یاد دارم این کار از دستکم دو سال پیش شروع شده است و اگر به مشخصات دامین این وب‌سایت که رجانیوز از آن به عنوان یک ابتکار تازه یاد کرده است نگاهی بیاندازید، می‌بینید که این دامین در سال ۲۰۰۴ ثبت شده است! و اگر از وبلاگ‌نویسان قدیم و یا خوانندگان قدیم وبلاگستان فارسی باشید، احتمالا به یاد دارید که برای مدتی بحث کاربران ایرانی استفاده از بمب‌های گوگلی (مانند موضوع خبر بالا) بوده است.

۲- این ایرانی مبتکر که در خبر رجانیوز از وی یاد شده است اما اسمی از او برده نشده است، کسی نیست جز نویسنده‌ی وبلاگ لگوفیش با نام پندار یوسفی (اگر فامیل وی را درست به یاد داشته باشم!) که قبل از ایده‌ی بمب گوگلی خلیج فارس، طرح‌های فوق‌العاده زیبایی بر روی تی‌شرت‌ها ایجاد کرد است. در نتیجه فکر کنم اگر مبنا بر مبتکر بودن پندار عزیز باشد، باید از نقش‌های اصیل ایرانی که وی آنها را بر روی تی‌شرت‌ها ایجاد کرده است، نام برد.

۳- همواره در اصول روزنامه‌نگاری آمده است که اگر چیزی را می‌خواهیم به صورت عینی از منبع دیگری ذکر کنیم، باید تمام جملات را به صورت کلمه به کلمه نقل کنیم. اما در متن انگلیسی که رجانیوز در خروجی خبر خودش قرار داده است این اصل رعایت نشده است. متن اصلی را در زیر می‌آورم:

The gulf you are looking for is unavailable. No body of water by that name has ever existed. The correct name is Persian Gulf, which always has been, and will always remain, Persian.

همانگونه که مشاهده می‌کنید، متن موجود در وب‌سایت به صورت کامل با متن پر از غلط املایی رجانیوز، متفاوت است.

در نهایت، آقا یا خانمی که در رجانیوز خبری را منتشر می‌کنی، کمی دقت کن و اگر خبر قدیمی را منتشر می‌کنی، اشکالی ندارد، اما بی‌زحمت کمی در نوشتن متن دقت کن!

پی‌نوشت:

– پندار عزیز، کار ابتکاری دیگر نیز در اعتراض به فیلم ۳۰۰ انجام داده است که در این آدرس در دسترس است.

نوشتن دیدگاه