ماجرای استتوس بن‌لادن در فیس‌بوک در فصلنامه‌ی نیوزبان

قبلا در مورد وب‌سایت نیوزبان و ایده‌ی عالی این وب‌سایت که متعهد کردن رسانه‌های فارسی زبان است، صحبت کرده بودم.

این وب‌سایت فصلنامه‌ای را منتشر می‌کند که تا کنون دو شماره از آن منتشر شده است. در دومین شماره از فصلنامه‌ی نیوزبان، مانند شماره‌ی اول آن مقاله‌ای از من با عنوان «استتوس بن‌لادن در فیسبوک» منتشر شده است که به گاف خبری جهان‌نیوز در مورد ماجرای استتوس جعلی بن‌لادن قبل از کشته شدنش پرداخته‌ام.

علاوه بر این، مقاله‌های مختلف در مورد رسانه‌های فعال فارسی‌زبان نیز در این شماره منتشر شده است که خواندن آنها خالی از لطف نیست:

«خبرنویسی در رسانه‌های ایران، ضعف‌های روزنامه‌نگاری ورزشی در ایران، خبرنگار مخترع عبارت‌های جدید هم هست، رسانه‌ها و سیاست، استتوس بن‌لادن در فیسبوک، خبرنویسی در خبرگزاری‌ها، چالش‌ها و آینده روزنامه‌نگاری، ۵۰ نکته برای علاقمندان روزنامه‌نگاری و خبرنویسی به سبک رویترز» از جمله مطالبی است که در این شماره از فصلنامه نیوزبان منتشر شده است.

در صورت تمایل به خواندن این شماره می‌توانید آن را از اینجا دانلود کنید و اگر می‌خواهید نسخه‌ی چاپی آن را دریافت کنید می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه

شاهکاری خبری از برنا: وقتی خبر طنز جدایی ویلیام و کیت جدی گرفته می‌شود!

برای دیدن تصویر بزرگتر، بر روی عکس کلیک کنید.

اگر این وبلاگ را مروری بکنید، مطالب بسیار را خواهید یافت که به صورت کاملا روشن و شفاف بی‌سوادی رسانه‌های مختلف در ایران را نشان می‌دهد. رسانه‌هایی که بر بالای وب‌سایت‌شان شعارهایی مانند «خبری- تحلیلی» و مانند این‌ها را حک کرده‌اند و به خود می‌بالند که در جنگ نرم بر علیه ایران به خوبی عمل می‌کنند. علاوه بر آن در این وبلاگ بارها در مورد گاف‌های فاحش خبری خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های مختلف خبری صحبت کرده‌ام و مطلب نوشته‌ام؛ در ادامه‌ی این رویه، امروز به خبری منتشر شده در خبرگزاری برنا برخوردم که به صورت گسترده توسط دیگر وب‌سایت و خبرگزاری‌های کپی- پیستی ایران مانند جهان‌نیوز، تریبون مستضعفین، مشرق و… بازنشر شده بود (برای دیدن دامنه‌ی کپی این خبر و بازنشر آن اینجا کلیک کنید).

خبرگزاری برنا در خبری با عنوان «شایعه جدایی عروس و نوه ملکه انگلیس» از طلاق شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون خبر می‌دهد:

به گزارش سرویس بین الملل برنا، تنها پس از گذشت ۵ هفته از ازدواج شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون در یک مراسم ازدواج سلطنتی که نزدیک به ۲ میلیون نفر در سرتاسر جهان نظاره‌گر آن بودند، شاهزاده ویلیام سه‌شنبه هفته‌ی گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که او و میدلتون از هم جدا شده و طلاق گرفته‌اند.

او در کمال ناباوری همگان در سخنانی حیرت‌آور با بیان اینکه کیت میدلتون را طلاق داده است، گفت: ازدواج ما از هر جهت یک اشتباه فاحش بوده است. من واقعا نمی‌دانم که چه فکری کردم با او ازدواج کردم؛ ما یک زوج ناموفق بودیم، من نمی‌توانم او را دوست داشته باشم و هرگز نیز دوستش نداشته‌ام و او برای من هرگز امانت‌دار خوبی نبوده است.

من در گام اول هیچ علاقه‌ای برای ازدواج با او نداشتم.

این شاهزاده آزاده شده در حالی که سکوت مرگباری بر جلسه سخنرانی وی حاکم بود، ادامه داد: مردم تصور می‌کردند ازدواج ما یک داستان رویایی است، اما من به شما این اطمینان را می‌دهم که این تنها یک نمایش خنده‌آور وحشتناکی بود که از دست آن رها شدم.

شاهزاده ویلیام با صراحت بیشتری عدم علاقه خود به کیت میدلتون را ابراز کرد و افزود: بگذارید رک به شما بگویم؛ من از اینکه همه چیز تمام شد، احساس راحتی می‌کنم. من از اینکه از این پس هرگز این زن زشت و ترسناک را نخواهم دید، بسیار خوشحالم.

شاهزاده ویلیام در پایان سخنان حیرت‌آورش در حالی که به سمت کاخ بوکینگهام بر می‌گشت؛ با لبخند به خبرنگاران گفت: امیدوارم که همه شما را باز هم ببینم.

جدایی شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون در حالی صورت می‌گیرد که مراسم ازدواج این دو یکی از پرخرج‌ترین مراسم ازدواج سلطنتی در تاریخ انگلیس بود و بیش از ۲۰ میلیون پوند بویژه برای امور امنیتی و انتظامی آن هزینه شد. دولت انگلیس نیز روز مراسم عروسی را به مناسبت این ازدواج که چندین ماه رسانه‌های غربی تبلیغات گسترده‌ای را پیرامون آن انجام دادند، تعطیل رسمی اعلام کرد.

هزینه‌های هنگفت تشریفات و مخارج ملکه و خانواده‌اش که توسط مالیات‌دهنده‌ها تامین می‌شود در شرایطی که مردم به خاطر اندکی اعتراض در افزایش مالیات سرکوب می‌شوند مسئله قابل تاملی بود.

این خبر که پس از انتشار حیرت همگان را به همراه داشت، رسانه‌ها و بسیاری از مردم را گیج کرده است. بسیاری معتقدند که این خبر شایعه‌ای بیش نیست و از اساس واقعیت ندارد و تخیلات ذهنی نویسنده آن بوده است.

هرچند به نظر می رسد این خبر بیشتر به یک طنز می‌ماند تا واقعیت، اما اگر این شایعه صحت می‌داشت حیثیتی برای کشور انگلیس و خاندان سلطنتی باقی نمی‌ماند.

اگر از غلط‌های فاحش این خبر از جمله تعداد تماشاگران مراسم ازدواج سلطنتی که ۲ میلیارد نفر نه ۲ میلیون نفر و همچنین اشتباه تایپی کاخ باکینگهام بگذریم، باید گفت که این خبر تنها یک خبر طنز در یک وب‌سایت طنز به نام the Onion است که سابقه‌ای بلند در انتشار اینگونه اخبار دارد (مانند این خبر). متن اصلی این خبر را می‌توانید از اینجا بخوانید و طنز و دروغ بودن این خبر را نیز می‌توانید در اینجا بخوانید (برای دیدن مراجع بیشتر در مورد طنز و دروغ بودن این خبر می‌توانید به این نتایج گوگل مراجعه کنید).

در نهایت باز هم مانند گذشته تاکید می‌کنم که آقا و خانمی که در برنا این خبر را نوشتی، واقعا یک لحظه به آنچه می‌نوشتی فکر کردی؟ واقعا به این فکر کردی که منبع خبر را چک کنی؟ لابد با خودت فکر کردی که با انتشار این خبر مشت محکمی بر دهان استعمار پیر می‌زنی و نشان می‌دهی که فساد در غرب بسیار زیاد است؛ نه خانم و آقای محترم، اینگونه نیست و بهتر است قلمت را در اختیار خودت بگذاری نه سیاستمداران.

نوشتن دیدگاه

جهان‌نیوز، وب‌سایتی که مصداق دروغگوی کم حافظه است!

در زبان فارسی جمله‌ای هست به این صورت که «آدم دروغگو کم حافظه است»، حال آنکه حکایت وب‌سایت جهان‌نیوز نیز حکایت وب‌سایت دروغگویی است که کم حافظه است، به طوری که در طی تنها چهار روز دو خبر کاملا متناقض را منتشر می‌کند!

جهان‌نیوز در روز ۵ اردیبشهت ۱۳۹۰ خبری با عنوان «اظهار ارادت صدای آمریکا به یک بازیگر ایرانی» را بر روی خروجی خود قرار می‌دهد:

شبکه دولتی صدای آمریکا، از رامین پرچمی بخاطر پیروی از فراخوان سران فتنه در ۲۵ بهمن سال گذشته، تقدیر کرد. به گزارش جام‌نیوز، شبکه دولتی صدای آمریکا، در ادامه حمایت‌های خود از فتنه گران، این هفته به سراغ رامین پرچمی، بازیگر سینما، تئا‌تر و تلویزیون که بخاطر حضور در تجمع غیر قانونی ۲۵ بهمن به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است، رفت و وی را به عنوان چهره خوب هفته خود انتخاب کرد.

این انتخاب از آن جهت بوده است که پرچمی، در پی فراخوان سران فتنه در روز ۲۵ بهمن به خیابان آمده و قصد داشته با فیلم‌برداری از اغتشاشات عوامل ضد انقلاب داخل کشور و ارسال آن برای شبکه‌های ماهواره‌ای، برای مدتی خوراک تبلیغاتی این شبکه‌ها علیه جمهوری اسلامی را تامین کند. (منبع)

اما همین وب‌سایت تنها چهار روز بعد، یعنی در روز ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ در خبر دیگری با عنوان «خبر دروغ BBC درباره بازیگر دستگیر شده ایرانی» خبر بالا را کاملا تکذیب می‌کند:

رسانه‌ها و سایت‌های ضد انقلاب هر از چند گاهی بهانه‌ای پیدا می‌کنند تا به وسیله‌ی آن به جمهوری اسلامی تاخته و آن را محکوم کنند.

بولتن‌نیوز:

در همین راستا چند روز پیش بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی فارسی- وابسته به دستگاه جاسوسی جزیره انگلیس- و برخی از سایت‌های خبری ضد انقلاب به دروغ ادعا کردند رامین پرچمی که یکی از بازیگران سینما و تئا‌تر کشور است بدلیل شرکت در اعتراضات پس از انتخابات و اقدام علیه امنیت ملی به زندان محکوم شده است.

به موازات پخش این خبر موجی از اعتراضات علیه دستگاه قضایی و امنیتی کشور صورت گرفت. اما پی‌گیری‌های خبرنگار بولتن نیوز از مراجع ذیربط و موثق، حاکی از دروغ بودن این خبر دارد و او نه به دلیل شرکت در اعتراضات که به جرم قاچاق مواد مخدر دستگیر شده و در حال حاضر مشغول سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان است. (منبع)

حال آنکه این سوال پیش می‌آید که چرا یک وب‌سایت خبری باید اینگونه دروغ‌پردازی کند و در ظرف ۴ روز خبری که خودش آن را با آب و تاب تعریف کرده را خبری منتشر شده از سوی عوامل ضد انقلاب بداند؟ اگر اینگونه باشد پس خود جهان‌نیوز هم جز وب‌سایت‌ها ضد انقلاب است!

و در نهایت باز هم مانند گذشته که در بارها در این وبلاگ گفته‌ام، آقا یا خانمی که اینگونه اخبار را از دیگر وب‌سایت‌ها کپی می‌کنید، اول سری به آرشیو وب‌سایتان بزنید تا اینگونه مایه‌ی شرمساری خود و دوستانتان نشوید!

برای دیدن تصویر بزرگتر بر روی عکس کلیک کنید
برای دیدن تصویر بزرگتر بر روی عکس کلیک کنید
نوشتن دیدگاه

وقتی جهان‌نیوز از خواب بیدار می‌شود: ماجرای دروغین و قدیمی توهین نانسی عجرم به ایرانیان

عدم دقت در خبر نویسی یکی از مشکلات بزرگ وب‌سایت‌های خبری فارسی‌زبان است و به همین دلیل می‌توان ده‌ها گاف مختلف از این خبرگزاری‌ها را در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف دید. در آخرین نمونه‌ای که امشب به صورت تصادفی به آن برخوردم، وب‌سایت جهان‌نیوز خبر زیر را منتشر کرده است:

تبلیغ یک کالا با اسم یک خواننده مبتذل عربی در سیما!

اخیرا از سیما تبلیغی پخش می‌شود که نوعی دستمال کاغذی را با برند نام یکی از خوانندگان مبتذل عربی به مردم معرفی می کند.

به گزارش سرویس جامعه جهان، نحوه تبلیغ این کالا دقیقا اقتباس شده از تبلیغات خواننده زن مبتذل عرب به نام … عجرم می‌باشد. در این تبلیغ ابتدا تابلوهای بیلبوردی با مضامین «… این بار در ایران» ، «… هم اکنون با افتخار در ایران» و… نمایش داده می‌شود و سپس تشریفاتی را که برای ورود و استقبال از یک شخصیت است را به تصویر می‌کشد. بنابراین تمامی اذهان را آماده می‌کند تا یک خواننده مبتذل در ایران حضور پیدا کرده است. اما در آخر تبلیغ تصویر یک بسته دستمال کاغذی را بر روی سن نمایش می‌دهد.

هر چند که این اسم نام شهری است در ناحیه لورن در شمال شرقی کشور فرانسه اما اغلب مردم دنیا با شنیدن این نام، خواننده مبتذل عرب را در ذهن تداعی می‌کنند؛ چرا که این شخص علاوه بر حرفه خوانندگی، به یک شخصیت تبلیغاتی در دنیا تبدیل شده و استفاده ابزاری از این شخصیت برای تبلیغات برندهای معروف جهان از جمله کوکاکولا و… به شهرت این شخص افزوده است.

لازم به ذکر است در صورتی که کاربری در ایران بخواهد وارد وب سایت این خواننده بشود با عبارت «you are from dirty country» یعنی «شما از یک کشور کثیف هستید»(!) روبرو و از ورود به این سایت منع می‌شود. البته این جای شکر دارد که کاربری از ورود به چنین سایتی منع شود اما توهین این شخص به کشور با اقتدار جمهوری اسلامی ایران نابخشودنی است.

جا دارد صدا و سیما همان طور که باید بر تولیدات خود به شکل مستقیم نظارت داشته باشد، بر پخش محصولات غیر جدی که تولید دیگران است اما از صدا و سیمای رسمی کشور پخش می‌شود که مصداق بارز آن نیز تبلیغ کالاهای مختلف می‌باشد، بیشتر نظارت کند. (منبع)

حال آنکه اگر از ماجرای تبلیغ کالایی که من هیچگونه اطلاعی از آن ندارم بگذریم، این خبر یک خبر کاملا نادرست است و به نوعی می‌توان آن را گاف خبری جهان‌نیوز نامید. قبل از اینکه به دلایل این گاف خبری بپردازم باید این نکته را ذکر کنم که خواننده‌ی اشاره شده در این خبر، نانسی عجرم، خواننده‌ی معروف لبنانی است. اما دلایل نادرست بودن این خبر:

۱- ماجرای توهین نانسی عجرم به ایرانیان مربوط به سال ۱۳۸۵ می‌شود که در آن کاربران ایرانی در هنگام مراجعه به وب‌سایت نانسی عجرم به این صفحه فرستاده می‌شدند (هم اکنون این صفحه کار نمی‌کند) و پیام زیر را دریافت می‌کردند:

اما نکته‌ی مهم آن است که نانسی عجرم به محض مطلع شدن از این ماجرا آن را تکذیب و هرگونه توهین به ایرانیان را رد کرد. به همین دلیل، ادعای جهان‌نیوز در این مورد کاملا نادرست و اشتباه است!

۲- نکته‌ی جالب آن است که نویسنده‌ی این خبر به خود زحمت نداده است که برای اطمینان از دریافت چنین پیامی، تنها برای یک بار آدرس وب‌سایت نانسی عجرم را در مرورگر خود وارد کند و ببیند که نه تنها این پیام را دریافت نمی‌کند، بلکه با صفحه‌ی رنگین وب‌سایت این خواننده مواجه می‌شود! (البته اگر وب‌سایت رسمی نانسی عجرم در ایران فیلتر نباشد.)

پی‌نوشت:

– هر چند نباید این نکته را فراموش کنیم که وب‌سایت خبری- تحلیلی مشرق نیز بدون هیچ تحقیقی این خبر را کپی و منتشر کرده است!

نوشتن دیدگاه